sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Kokemuksia Bugaboo Cameleon -rattaista

Kaze: Ensimmäinen oma Mamina-postaus! Vaikka bloggaaminen ei minulle ihan uusi asia olekaan, tämän postauksen tekeminen jopa vähä jännitti. Idea yhdessä bloggaavista äideistä oli niin mahtava, että halusin ehdottomasti mukaan. Jotta teemat eivät menisi päällekkäin oman blogini kanssa, tässä blogissa tulen keskittymään erityisesti äitiyteen liittyviin fiiliksiin ja ajatuksiin sekä  kertomaaan kokemuksia lapsiin ja äitiyteen liittyvistä tuotteista.

Koska valtaosa vanhemmista ostaa lapselleen rattaat, ajattelin kertoa tässä ensimmäisessä postauksessa meidän kärryistä.

Kun lähes kolme vuotta sitten olimme ostamassa ensimmäisiä rattaita, meillä oli kaksi kriteeriä; mahdollisimman pienet ja mahdollisimman kevyet. Halusimme, että rattaat mahtuisivat helposti hissiin ja autoon, ja että niiden nostelu ja roudaus ei olisi liian tuskallista. Sillä hetkellä markkinoilla olevista rattaista Bugaboot vastasivat näitä vaatimuksia parhaiten, ja kun vielä pari kaveria ko. rattaita suosittelivat, päätös oli helppo.

Nyt, yli 2,5 vuoden käyttökokemuksen, ja kahden lapsen jälkeen, olen edelleen sitä mieltä, että nämä rattaat olivat hyvä ostos. Täydellisiä rattaitahan ei ole omassakaan, mutta meidän käyttökokemukset ovat olleet ehdottomasti plussan puolella.

Parasta rattaissa on mielestäni ollut pieni koko ja näppäryys. Rattaat menevät niin helposti kasaan, että emme pitkään tarvinneet erillisiä matkarattaita. Olemme mahtuneet rattaiden kanssa pieniinkin hisseihin, ja kun hissiä ei ollut, mieheni on jaksanut helposti kantaa rattaat (lapsi kyydissä) portaat ylös. Pienestä koosta huolimatta vaunukoppa on kuitenkin varsin tilava, ja meidän lapset ovat mahtuneet siihen helposti koko kopassa olon ajan. Kova koppa on ollut ensikuukausina myös näppärä matkasänky.

Kopan suurin miinus on se, että sitä ei saa kantaa kahvasta silloin kun vauva on kyydissä. Tämän asian huomasin käyttöohjeista vasta toisen lapsen kohdalla, joten esikoista kyllä kannettiin tällaisella vähemmän turvallisella tavalla. Kielto perustuu siihen, että kahva kiinnittyy koppaan klipseillä, joilla on teoreettinen mahdollisuus pettää samanaikaisesti. Neiti H:n kohdalla käytimme kopassa vielä pehmeää kantokassia, jossa siis myös tarvittaessa kannoimme vauvaa. Toinen koppaan liittyvä miinus on se, että tavarakoriin pääseminen on hankalaa. Parempi kuitenkin näin päin, koska ratasosa on paikoillaan paljon pidempään.

Kun lapsi kasvaa, kopasta tehdään ratasosa pingottamalla runkoon toinen kangas. Systeemin plussana on se, että kangas vie vain vähän tilaa verrattuna kiinteään ratasosaan. Miinuksena näin sen, että koska homma oli kohtuullisen vaivalloinen, sitä ei viitsinyt tehdä montaa kertaa. Jos perheessä on vanhempi, rattaita käyttävä lapsi, häntä varten ei voinut laittaa ratasosaa yhden kauppareissun ajaksi koko systeemiä purkamatta.


Plussaa tulee myös istuimen mallista. Kuppimaiseen, sitteriä muistuttavaan istuimeen, lapsen voi mielestäni laittaa jo alle 6 kk ikäisenä. Istuimen saa kallistettua kolmeen eri asentoon, jolloin siis kallistuu koko istuin, ei pelkästään selkänoja. Rungosta irrotettu istuin toimii hyvin myös matkasitterinä.

Parhaimmillaan rattaat ovat ns. "kaupunkirattaina". Pienet kääntyvät etupyörät ja heittoaisa toimivat loistavasti kaupungilla ja ostoskeskuksissa. Ostimme kuitenkin rattaisiin heti myös etupyörien tilalle asennettavat talvirenkaat, jotka taas toimivat hyvin lumisessa tai hiekkaisessa maastossa, sekä mieheni mukaan myös juoksulenkillä. Talvirenkaat ovat olleet meille ihan ehdoton juttu, mielestäni ne voisivat jopa kuulua rattaiden hintaan.

Vaihtelunhaluiselle on varmasti mieluinen juttu, että rattaisiin saa ostettua erivärisiä kuomu- ja istuinkankaita. Me emme lisäkankaita ostaneet, mutta kuomua pestäessä tuli todettua, että kankaiden vaihtaminen on todella helppoa. Myös erilaisia lisävarusteita on rattaisiin saatavilla runsaasti. Meillä löytyy seisomalauta, lämpöpussi ja hoitolaukku. Kaikki ovat olleen hyviä!

Rattaita ostaessa eniten epäilimme muoviosien kestämistä, mutta hyvin noi ovat kestäneet, vaikka jotain pientä on joskus rikki mennytkin. Tosin ajatuksen "hyvästä jälleenmyyntiarvosta" olemme nyt hylänneet, sen verran kovalla käytöllä on nämä kärryt olleet.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti